-
30.8.2015 17:28
-
Daniel Valeš
- 0
IKF coach level III. – Dordrecht srpen 2015
Nic velkého a zásadního a nového řečeno nebylo. Spíš jsem si jen ujasnil základní principy moderního pojetí korfbalu a porovnal jsem si přístupy a styly hry mezi Wimem Scholtmeijerem a Benem Crumem. Dále popíšu hlavní body a rozdíly tak, jak jsem je pochopilo já.
- V prvním dni bylo vše spíše velmi obecně teoretické, kde Crum zdůraznil, že před jakýmikoliv akcemi a řešením teorií je nejprve nutné vycházet z praktické ukázky (nechat hráče hrát, sledovat a hodnotit a podle toho řešit teorii koučingu korfbalu, která je podpořena řadou ostatních oborů, např. znalost anatomie, neurologie, sportovní psychologie, sportovní fyziologie, sportovní pedagogiky, sportovního marketingu, atd.)
- Crum zdůraznil, že hra naučí hráče více, než jakákoliv cvičení, ze hry trenér čte oblasti, které je třeba trénovat na trénincích. Jako nejlepší cvičení preferuje Crum na trénincích hru 4 na 4 (případně varianty 4 na 3, 4 na 2, 4 na 1, 3 na 3, atd.), všechny tréninky by měly začínat jednoduchým rozcvičením (např. dvojtakty, jednoduchá střelba), pak postupně přidávat další prvky hry (obranu, doskok), až nakonec dovést trénink do cvičení primárně 4 na 4 – stejný přístup má i Wim Sch.
- Crum mluví o dvojí struktuře korfbalu – tzn.nutnost spojení útoku a obrany a jejich provázanosti. Chceme-li, aby se tým zlepšil v útoku, tak musí hrát zápasy nebo mít tréninky proti dobré obraně a naopak, chceme-li zlepšit obranu, tak musíme hrát proti kvalitnímu útoku. Tyto dvě složky pak postupně posouvají tým nahoru – proto opět vše na trénincích dělat nejlépe s obranou (Wim tvrdí, že 90% jeho tréninku je vždy s obranou)
- Crum i Wim mluví v útoku o těchto 4 bodech:
- SKÓROVÁNÍ (každý hráč na hřišti v útoku musí primárně chtít skórovat a umět skórovat), korfbal není o nahrávkách, ale primárně o střelbě a zakončení, nejlepší střelec není ten, co mám nejlepší techniku, ale ten, který dovede nejlépe (tedy dát koš) řešit konkrétní danou střeleckou situaci, hra týmu v útoku se musí odehrávat jen v takové vzdálenosti od koše, odkud je nejednodušší a možné skórovat (cca do 6-7m maximálně od koše);
- UVOLNĚNÍ - každý hráč se musí umět uvolnit „chytrým“ pohybem – „chytrý“ pohyb je vždy podle obránce, každý útočník by měl umět číst obránce a podle toho se uvolňovat, každý hráč se musí po přihrávce nebo po střele pohybovat (opět podle toho, jak po střele reaguje obránce = „chytrý“ pohyb)
- ASISTENCE - není tím míněna pozice před košem, ale obecně jakýkoliv hráč v poli, který nahraje spoluhráči, který pak může zakončit – korfbal není o nahrávkách, ale o skórování, asistence by měla být vždy přesná a včas a není nutné na ni spěchat, čím kvalitnější přihrávka, tím jednodušší střelba – je nutné dát čas spoluhráči se uvolnit, pozor, čím více přihrávek, tím větší šance na ztrátu míče;
- DOSKOK (všichni hráči nesou zodpovědnost za doskok)
Crum i Wim preferují hráče, kteří umí všechny tyto 4 prvky útoku perfektně, samozřejmě v méně vyspělých korfbalových týmech jsou hráči, kteří mají přednosti v jednotlivých oblastech (Crum je děli na pozice Tygr – primární střelec, Panter – sekundární střelec, Vlk - asistent a Medvěd - doskok). Myslím si, že pokud vyloženě tým a všichni hráči nepřevyšují soupeře ve všech čtyřech stránkách útoku, tak je dobré využít dělení podle specializací a využít silné stránky jednotlivých hráčů v útoku tak, aby tyto stránky primárně v útoku využili a plnili- nemusí to být 100% času, ale většinu času ano. Přitom ale stále platí, že všichni hráči musí být nebezpeční v každé pozici ke skórování.
- Obrana a vnímání Cruma a Scholtmeijera
- V obraně se snažíme přerušit útoku jeden za čtyř prvků popsaných výše, tedy zabránit vystřelit, uvolnit, asistovat a doskočit
- ZÁKLADNÍ PRINCIPY OBRANY – obránce je vždy v tzv. „bublině“ = do 1metru od hráče a vždy v této pozici, navíc obránce vždy tlačí rukou na míč
- Dobrý obránce musí umět kalkulovat a správně se rozhodnout, která situace je pro něj více nebezpečná a která je méně nebezpečná ke skórování (největší riziko obdržení koše je z penalty, volného hodu a dvojtaktů, takže primárně se snažíme vyhnout těmto situacím, nejmenší šance ke skórování je střelou z dálky, tak že raději necháme útok vystřelit z dálky, než mu dát šanci na střelu zpod koše nebo z dvojtaktu)
- Dva základní typy obran – předobrana a obrana doskoku – je možné je i kombinovat
- Předobrana - základní principy, výhody a slabiny – cílem je nenechat soupeře vystřelit a nedovolit přihrávku dovnitř (např. na asistenta nebo na odbíhající doskok), silnou stránkou je možnost rychle získat míč, nenechat hráče vystřelit, slabinou jsou pozice pod košem a okolo něj (je-li totiž hodně obrany „venku“, tak o to více šancí se otevírá „uvnitř), kdy hráči mohou uniknout na dvojtakt a nebo může odběhnout doskok na střelu z blízka.
- Obrana doskoku – základní principy, výhody a slabiny – cílem je nenechat soupeře primárně postavit doskok, zároveň můžeme nechat dovolit soupeři střelu, ale jen z těžké pozice a tuto střelu hned doskočit; tuto situaci může útok řešit buďto střelou bez doskoku (riziko brzké ztráty míče) a nebo stavbou doskoku po odřezání o asistenta; předností obrany je to, že soupeř ztrácí čas stavěním doskoku a po této situaci se dostane hra do stavu 2-2, kde obrana má více hráčů pod košem, takže je větší šance k doskoku a navíc tato situace 2-2 je tvořena mixem pohlaví, takže hráči se mohou vzájemně přebírat v obraně; nevýhodou této obrany je to, že obránci nemusí mít vždy přehled o tom, kde je míč a není cílem tedy přerušit přihrávky, ale udržet hráče v tlaku pod ubíhajícím shot-clockem
- Srovnání pohledu na obrany od Wima a od Cruma
- Wim – cílem obrany je získat míč a až pak je cílem nedostat koš – vede to k velkému tahu obrany po přihrávkách a velkému riziku, pokud hráč v obraně propadne, jeho styl obrany je spíše v preferenci předobrany
- Crum – cílem obrany je primárně nedostat koše a až poté získání míče (což Crum nazývá dárkem od útoku), preferuje obranu doskoku (hraje s PKC v jejich lize)
- Shrnutí a moje závěry
- Na trénincích dělat vše s obranou (nejlépe hra 4 na 4, ale i další varianty počtů hráčů)
- Na trénincích vždy komunikovat s hráči o tom, proč danou situaci řešili tak, jak ji řešili – hlavně v těch okamžicích, kdy hráči v útoku udělali něco, co je v rozporu se 4 body útoku (skŕování, uvolnění, asistence, doskok) a bylo tedy vlastně zbytečné a navíc, což může vést ke ztrátě míče nebo času na útok
- Primárně nechat děti na trénincích hrát a nedostatky v technice s nimi odstraňovat právě během hry na praktické ukázce a snaze nechat děti hledat řešení samotné
- Nedržet se hry, kterou preferuje Wim s holandskou repre – je k tomu potřeba mít 4 hráče, kteří jsou všichni na vysoké korfbalové úrovni jak v útoku, tak i v obraně; tato hra může tým vést k rychlým ztrátám míče v útoku a v obraně to může vést k častému propadnutí a ztráte osobní obrany 1-1
- V útoku učit hráče vždy být nebezpečný a to z jakýchkoliv pozic, přesto bych doporučil na naší úrovni určit primárního hráče pro doskok, pro střelbu, pro asistenci – ale všichni musí chtít prvotně zakončit
- V obraně se nebát používat i obranu doskoku, zvláště proti týmům, které mohou být korfbalově a fyzicky zdatnější, protože se nevystavujeme riziku propadnutí v obraně a naopak preferujeme hlavně primárně obranu svého hráče 1-1
- Odkaz na youtube.com, kde jsou jednoduchá cvičení pro děti https://www.youtube.com/channel/UCvYDlBiIXfJ-gKOd9VuQgTQ